Detta avtal gäller för avtal om tjänster och reparationer från STT Mediaservice AB ("Tjänsteleverantören") i konsumentförhållanden. Avtalet består av dessa villkor tillsammans med eventuella övriga uppgifter som lämnats av Tjänsteleverantören före avtalsingåendet ("Avtalet"). Vid konflikt mellan Avtalet och uppgifter som lämnats av Tjänsteleverantören kommer uppgifterna att ha företräde. Särskilt överenskomna villkor mellan Tjänsteleverantören och kunden/uppdragsgivaren kommer också att ha företräde vid konflikt med Avtalet. Avtalet kompletteras av relevant konsumentlagstiftning, inklusive Lag om konsumentköp ("konsumentköplagen") och Lag om hantverkstjänster m.m för konsumenter ("hantverkstjänstlagen"). Villkoren i Avtalet ska inte tolkas som någon begränsning av kundens lagstadgade rättigheter.
Avtalet ingås mellan tjänsteleverantören STT Mediaservice AB, organisationsnummer 556458-3226, ("Tjänsteleverantören") och dig som konsument och uppdragsgivare ("Kunden" eller "du"), var och en kallad "part" och tillsammans "parterna". Tjänsteleverantörens kontaktinformation är följande: Kontaktadress: Banehagsliden 5, SE-41451 Göteborg E-post: service@sttmedia.se Telefonnummer: 031491080 Avtalet är bindande för parterna när Kunden beställer en reparation, generell service eller annat uppdrag ("Tjänsten") genom att skicka en beställning till Tjänsteleverantören. Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit skriv- eller knappfel i erbjudandet från Tjänsteleverantören i beställningslösningen på webbplatsen eller i Kundens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det förelåg ett sådant fel. Genom att acceptera Avtalets villkor bekräftar du att du är över 18 år och kan giltigt ingå detta Avtal. Kunden kommer också att få en kopia av detta dokument via e-post efter att beställningen har behandlats.
Om Tjänsten utförs som ett led i reklamation eller garanti efter köp av en vara hos en säljare som Tjänsteleverantören har, efter överenskommelse med säljaren, åtagit sig att avhjälpa fel ("reklamationskrav") på uppdrag av eller reparera/förbättra varor i enlighet med säljarens garanti ("garantikrav"), gäller avtalet mellan säljaren och Kunden (försäljningsvillkor och övriga villkor) för reklamationskravet och garantikravet. Dessutom gäller denna Avtals punkt 3 för garantikrav och reklamationskrav.
Om Kunden önskar få Tjänsten täckt genom garanti måste inköpskvitto uppvisas. Garantivillkoren avgör om Tjänsten täcks av garantin, vilket bland annat innebär (icke uttömmande angivet): - Produkten måste vara inom garantitiden, beräknat från inköpsdatum. - Produktens originaltypskylt med modell- och serienummer måste vara fullt synlig. - Felaktig montering/installation, skada på eller i produkten, samt fel på externt anslutna enheter kommer att innebära att produkten inte omfattas av garantin. För varor köpta utomlands som täcks av internationell garanti: - All dokumentation som leverantör/tillverkare kräver måste vara tillgänglig. - Varor köpta utomlands kan ha kortare garanti- eller reklamationstid.
Om det visar sig att varan inte är felaktig eller täcks av garantin förbehåller sig Tjänsteleverantören rätten att kräva betalning för undersökningar som har varit nödvändiga för att avgöra om det föreligger ett fel ("förundersökning"). Om Kunden önskar att produkten ska repareras ingår förundersökningen i kostnaderna för Tjänsten (betalbar service). Tjänsteleverantören förbehåller sig också rätten att kräva betalning för Tjänsten i de fall där varan visar sig inte vara felaktig, exempelvis där den har blivit förstörd som följd av användarfel. För betalbar service se punkt 4.
Om inte Tjänsten täcks av garanti eller reklamation gäller villkoren för betalbar service. Villkoren kompletteras av hantverkstjänstlagen.
Tjänsteleverantören kommer att genomföra kontroll och kontroll av produkten för att identifiera fel (förundersökning). Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ta betalt för sådan förundersökning, inklusive fraktkostnader. Kunden kommer att debiteras för förundersökning bland annat om reparation inte är önskad eller inte är lönsam. Om varan inte ska repareras efter förundersökning kommer även kostnader för frakt till och från Tjänsteleverantören att debiteras kunden. Kunden kan välja om varan ska skrotas hos Tjänsteleverantören eller returneras till Kunden. Om Kunden önskar att varan ska repareras efter sådan förundersökning kommer förundersökningen att ingå i kostnaden för Tjänsten. Om Tjänsteleverantören före eller efter förundersökning antar att priset för en reparation kommer att vara oproportionerligt högt i förhållande till värdet av den reparerade produkten, eller att Tjänsten annars inte kommer att vara till rimlig nytta för Kunden, ska Tjänsteleverantören informera Kunden om detta.
Kunden ska betala för reparationen innan varan överlämnas till Kunden, om inget annat överenskommits mellan Kunden och Tjänsteleverantören. Kunden kommer normalt att få en kostnadsuppskattning vid betalbar reparation. Om en kostnadsuppskattning har lämnats kommer priset inte att överstiga det angivna beloppet väsentligt och inte med mer än 15 procent. Detta gäller dock inte om en annan prisgräns uttryckligen överenskommits eller om Tjänsteleverantören har rätt till pristillägg enligt lagen om hantverkstjänster m.m för konsumenter. Om Tjänsteleverantören under arbetet får anledning att tro att priset kommer att bli betydligt högre än Kunden förväntat, eller tvivlar på om Kunden fortfarande är intresserad av att få tjänsten utförd som planerat, ska Tjänsteleverantören kontakta Kunden. Om Kunden inte är tillgänglig eller om Tjänsteleverantören av andra skäl inte får besked, ska Tjänsteleverantören avbryta arbetet om detta antas vara i Kundens intresse. Kunden är ansvarig för kostnader för frakt av varan till och från Tjänsteleverantören.
Om Kunden inte betalar köpesumman enligt avtalet, kommer Tjänsteleverantören att kräva ränta på köpesumman enligt räntelagen. Vid utebliven betalning kan kravet, efter föregående varsel, skickas till inkasso. Kunden kommer då att hållas ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.
Tjänsten ska vara avslutad inom den tid som överenskommits mellan Kunden och Tjänsteleverantören eller som är rimlig.
Om det föreligger försening enligt hantverkstjänstlagen och det inte beror på omständigheter hos Kunden eller på Kundens sida, kan Kunden enligt reglerna i hantverkstjänstlagen efter omständigheterna hålla inne köpesumman, kräva fullgörande, häva avtalet eller kräva skadestånd.
Kunden uppmanas att undersöka varan omedelbart efter att Tjänsten har avslutats. Om det föreligger ett fel vid Tjänsten måste du inom rimlig tid efter att det upptäcktes eller borde ha upptäckts, meddela Tjänsteleverantören att du vill åberopa felet. Reklamation kan ske senast två (2) år efter att Tjänsten har avslutats. Reklamation till säljaren bör ske skriftligen. Kunden kan skicka Tjänsteleverantören meddelande (reklamation) på service@sttmedia.se.
Om Tjänsten är felaktig och detta inte beror på Kunden eller omständigheter på Kundens sida, kan Kunden göra felanspråk enligt hantverkstjänstlagen.
Vid försenad betalning eller medverkan från Kunden som inte beror på omständigheter på Tjänsteleverantörens sida, kan Tjänsteleverantören avbryta arbetet och kräva kostnader och andra förluster vid avbrottet ersatta, häva för den del av tjänsten som återstår och kräva betalning vid hävning, kräva ränta och ränteförlustersättning för förluster på grund av försenad betalning, samt hålla inne och eventuellt sälja den sak som arbetet gäller, samt kräva ersättning för kostnaderna för omsorgen enligt hantverkstjänstlagen.
Produkter som finns i eller hos verkstaden och som är reparerade eller färdigställda som oreparerade måste hämtas inom tre (3) månader, annars kommer de att skrotas/demonteras och kasseras. Tjänsteleverantören kan också sälja varor som inte hämtas enligt lagen om rätt för hantverkare m.m. att sälja saker som inte hämtas. Av miljöskäl kan varor som skrotas/kasseras demonteras av verkstaden för återanvändning av delar om detta är möjligt. I så fall kommer kunden/ägaren av produkten att gottgöras på något sätt.
Personuppgiftsansvarig för insamlade personuppgifter är Tjänsteleverantören. Om inte Kunden samtycker till något annat, kan Tjänsteleverantören, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att Tjänsteleverantören ska kunna uppfylla förpliktelserna enligt Avtalet. Kundens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att Tjänsteleverantören ska kunna uppfylla avtalet med Kunden, eller i lagstadgade fall.
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Du kan kontakta Tjänsteleverantören på service@sttmedia.se. Parterna kan kontakta Konsumentverket för att få hjälp i en eventuell tvist. Om enighet inte uppnås efter medling i Konsumentverket, kan Parterna skriftligen begära att Konsumentverket överför tvisten till Allmänna reklamationsnämnden. Detta Avtal regleras av svensk rätt. Tvister ska så långt det är möjligt lösas i godo. Eventuella tvister som inte kan lösas i godo ska avgöras vid din allmänna domstol, som är domstolen vid Kundens bostad om inte annat överenskommits.